Meditasjon

Hva er meditasjon bra for?

Det er blitt forsket intenst på meditasjon de siste årene, og synet på meditasjon har gått fra å være et alternativ innen New Age til å bli allemannseie. Meditasjon brukes i dag som behandling i helsevesenet. Tidsskriftet Psychology Today lister 20 fordeler med meditasjon som kan underbygges vitenskapelig. Meditasjon kan:
  1. Bedre immunforsvaret
  2. Lindre smerte
  3. Motvirke betennelse i kroppens celler
  4. Øke positive følelser
  5. Lindre depresjon
  6. Lindre angst
  7. Hjelpe mot stress
  8. Bedre sosiale relasjoner og din emosjonelle intelligens
  9. Gi deg mer medfølelse
  10. Få deg til å føle deg mindre ensom
  11. Hjelpe deg å regulere følelser
  12. Bli bedre på introspeksjon
  13. Øke den grå massen i hjernen
  14. Få større volum i delen av hjernen for positive emosjoner, selvkontroll og emosjonsregulering
  15. Øker tykkelsen på korteks i hjernen på områder som har med oppmerksomhet å gjøre
  16. Øker fokus og oppmerksomhet
  17. Gjør deg bedre på multitasking
  18. Bedrer hukommelsen
  19. Gjør deg mer kreativ
  20. Gjør deg klokere
Når du leser om disse fordelene er det imidlertid viktig at du husker at meditasjon ikke er et botemiddel for noe. Den er derimot en hjelp og en støtte som kan påvirke deg på mange områder i livet. Kilde: https://www.psychologytoday.com/blog/feeling-it/201309/20-scientific-reasons-start-meditating-today

Tack för den otroligt fina kursen (...) Hoppas få lära mig mer för det var beroendeframkallande.

– Eva, pensjonist og tidligere banktjenestemann

Vanlige og uvanlige spørsmål

Hva koster det?

Privatundervisning koster 700 kr (55 min) eller 950 kr (90 min). Kurspriser og enkelthendelser finner du på de respektive sidene.

Hvor?

Vi underviser fra våre hjem på Sagene (Maitreya) og Majorstua (Magnus).

Hvor lang tid tar det å lære å meditere?
Du vil lære din første «ordentlige» meditasjonsøvelse noen minutter inn din første time. Meditasjon handler ikke om å kunne mange øvelser, men om å gå i dybden av noen få. Men du trenger du å praktisere før vi kan gå i dybden av øvelsene, og noen øvelser er forstadier til andre øvelser. Derfor anbefaler vi at du har som intensjon å komme minst tre ganger, gjerne åtte, for å lære det grunnleggende i meditasjon. Vi går stadig i meditasjonsveiledning og vil gjøre det så lenge vi lever. Jo mer du satser desto mer kan du vinne. Heldigvis kan du ikke «tape» i meditasjon!
Kan alle meditere?
Ja! Men vi fungerer alle litt forskjellig. Gjennom privatundervisningen får du teknikker tilpasset dine behov, og du kan få oppfølging når du støter på problemer. Vi hjelper deg også å bruke dine nye meditasjonserfaringer i hverdagslivet.
Er dere sikre på at alle kan meditere? Jeg har prøvd og det var mislykket fordi jeg fikk så mange tanker.
Vi får høre dette altfor ofte, og vi blir lei oss når noen tror at de har mislykkes fordi det ikke var helt stille i sinnet. Tankene kommer selv for de med mye erfaring av meditasjon. Forskjellen er at vi gradvis lærer oss å relatere annerledes til tankene. De får dermed en annen betydning og mindre kraft til å styre oss. Ofte kan vi så oppleve at det generelt kommer mindre tanker, men dette kan vi egentlig aldri styre. Det eneste vi kan styre er vår intensjon om hvor vi legger vår bevissthet. Det er dette som er meditasjonens kjerne.
Eh, si det igjen: Kan du ikke kontrollere tankene selv om du har meditert i mange år?
Nei. Vi kan konsentrere oss og tenke på bestemte ting, men vi vil aldri helt kunne kontrollere hvordan disse tankene tar form. Dessuten vil det alltid komme tanker vi egentlig ikke har bedd om, uansett det handler om hva vi skal gjøre, har gjort, burde ha gjort, hva vi føler, hva vi tenker om oss og andre, hvordan jeg skal organisere livet, etc. Heller enn å prøve å få dette til å gå vekk handler meditasjonen om å akseptere ting slik som de er. Det eneste vi kan styre er vår intensjon om hvor vi legger vår bevissthet. Det er dette som er meditasjonens kjerne.
Men, hva er vitsen med å meditere om det ikke blir helt stille?
Livet vil alltid utfolde seg. Du vil oppleve glede og sorg, gruble og ha perioder med lykke. Poenget er ikke å kontrollere livet til å se ut på en bestemt måte, men å lære deg en annen måte å forholde deg til alt på. Dette gjør at du kan være i kontakt med en form for indre ro selv når det stormer som verst. Du vil kunne se utfordringer fra nye perspektiv hvis du får evnen til å stoppe opp et øyeblikk, og kanskje du vil oppdage mer å glede deg til også.
Dette med at meditasjon er så bra, er ikke det noe dere bare finner på?
Meditasjon er blitt tatt inn i varmen i psykologisk forskning, og det er nå helt vanlig å bruke meditasjonsteknikker i behandling. Det er blitt vist til effekt av meditasjon på en rekke problemer. Effekten av meditasjonen er målbar på alt fra hvordan hjernen fungerer i hvilende tilstand og i forhold til forskjellige aktiviseringer, via hormonbalanse til opplevd velvære og mestring i livet.
Kult! Kan jeg bli kurert fra kreft hvis jeg mediterer intenst?
Nei. Du har sikkert lest tabloide løfter om meditasjonens kraft, men disse er ikke godt forankret i virkeligheten. Meditasjon kan derimot være til hjelp i forbindelse med en så alvorlig sykdom som kreft. Den mest forskede på og standardiserte meditasjonsformen (MBSR), ble opprinnelig skapt for å hjelpe alvorlig syke. De hadde ofte kraftige smerter og meditasjonens funksjon var ikke å få smertene eller situasjonen til å gå vekk, men det handler om å lære seg å stå i ting på en annen måte.
Jeg ønsker å få kontakt med min døde mor. Kan dere hjelpe meg?
Dessverre kan vi ikke det. Meditasjonsformene vi underviser er jordnære teknikker. Mange som mediterer kan til tider oppleve rare eller «åndelige» ting, men selve teknikkene er nærmest «mekaniske» og de krever ikke at du tror på noe.
Er det noen dere ikke anbefaler å meditere?
Ja, psykotiske eller dypt deprimerte personer skal ikke lære å meditere. Har du en mild depresjon kan du gjerne lære å meditere, men du bør ha tett oppfølging. Lider du av PTSD (post-traumatisk stress-syndrom) bør du lære privat sammen med en veileder. Overhodet bør du være forsiktig hvis du sliter med mental sykdom.
Jeg syns det er vanskelig å sitte på gulvet over tid og jeg kan uansett ikke sitte i lotusstilling. Er det håp for meg?
I vår undervisning får du sitte eller ligge slik det passer deg best. Vi mener at meditasjonen skal være så behagelig som mulig slik at sinnet kan falle til ro og at du ikke trenger å bale med uvesentlige utfordringer, som at bena sovner eller ryggen gjør vont av hvordan du sitter.
Hvordan gjør man så for å meditere?
Har du et minutt? Les dette langsomt og følg instruksjonene. Føl hvordan du puster. Prøv å se pusten uten å forandre den. Kanskje forandres pusten av at du ser den, og det er ok. Ser du pusten? Eller tenker du tanker rundt pusten? Kan du fysisk føle hvor pusten beveger seg? Kan du føle dens kvaliteter? Er der varme eller kulde i den? Er den hard eller myk? Blir du bevisst pusten i brystet eller magen eller halsen eller nesen? Eller alle steder samtidig? La oppmerksomheten gå dit den vil sammen med pusten. Bli igjen en stund i dette om du vil. Når du er ferdig, bruk et øyeblikk på å føle hvordan du har det. Dette er en meget enkel liten meditasjon. I begynnelsen opplever de fleste at det er enklere å meditere sammen med noen, så det er ikke sikkert at denne øvelsen ga deg noe. Hva som er sikkert er at øvelsen ikke gir deg noe med mindre du faktisk prøver den!
Jeg prøvde meditasjon tidligere, men jeg sovnet hele tiden. Min lærer sa at jeg skulle konsentrere meg hardere, men det virket ikke så jeg ga opp. Hva kan jeg gjøre annerledes?
Du kan se om du får til å sove litt mer om natten. Hvis du sovner i meditasjonen er det ikke fordi du gjør noe feil, men det er fordi du er trett. Meditasjonen gir deg hva du trenger, uansett det handler om at du sovner, at gamle tanker og følelser kommer opp i bevisstheten eller du opplever stor ro.
Dere sa noe tidligere om å akseptere ting slik som de er. Vil jeg lære meg å akseptere mitt dårlige ekteskap hvis jeg mediterer? Jeg vet ikke om jeg ønsker det.
Hvis noen forteller deg at du skal bli i en dårlig situasjon fordi du mediterer så syns vi at du skal finne en annen lærer. Er det noe du kan lære fra meditasjonen er det å se ting og situasjoner slik de er. Hvis ekteskapet virkelig er dårlig håper vi at meditasjonen heller lærer deg å se dette, at du kan se angsten for å ta beslutninger og kanskje for å være alene. Men tanken om at du skal bli i alle dårlige situasjoner er en misforståelse av hva meditasjon handler om. Hvis meditasjonen lærer deg noe er det heller å handle. Du kan ta beslutninger fordi du kan se situasjoner med større tydelighet.
Nå syns jeg dere snakker om meditasjon nesten som en person, som om Meditasjonen har noe å si oss.
Den beste grunnen til å meditere er egentlig bare fordi vi skal, ja, meditere. Vi gjør det fordi vi har akseptert at det er en nødvendighet for oss. Det er for så vidt sant at meditasjon kan gjøre at vi sover bedre, opplever større velvære, og mye annet. Meditasjonen fungerer likevel best når vi ikke gjør den fordi noe spesielt, men når vi går inn i den som nysgjerrige barn på oppdagelsesferd. Når vi snakker om hva «meditasjonen kan si» i hverdagen handler det om at vi tar med oss innstillingene fra meditasjonen til hverdagen. Da vil vi kunne oppdage nye måter å forholde oss til ting på i virkeligheten.
Hva baserer dere disse måtene å forholde dere til virkeligheten på?
Du trenger ikke å tro på noe som helst for å meditere, og vi følger ikke en bestemt lære. Teknikkene vi bruker er «mekaniske» og kan brukes av alle. Vi prøver altså ikke å få deg til å tenke på noe bestemt, men vi ønsker å hjelpe deg til å prøve en annen måte å forholde deg til ting.
Men hva med dette om at man i meditasjonen skal «gi slipp»? Er ikke det noe jeg må tro på?
Kanskje, hvis du sier det sånn. Ja, det stemmer at vi tenker at det er en god ting å gi slipp, og vi ønsker å oppdage hvordan dette blir for deg sammen med deg. Men det er alltid du som må ta skrittet til å faktisk tørre å slippe, og vi vil aldri si deg hva du skal oppleve istedenfor det som du slipper. Vi mener at det er et gode å gi slipp på ting, men dette er jo ikke noe å «tro» på. Det er heller et verktøy vi bruker for å se om vi kan være mer til stede i verden.
Hva betyr det egentlig å «gi slipp»?
Det betyr at du kan tørre å se hvordan ting egentlig er. Det handler om at du våger å se både ditt og andres ansvar for situasjonen som har makt over deg, at du ser måten situasjonen påvirker deg, gamle mønstre, og mye mer. Hvis du tør å se dette så vil situasjonen forandres. Mange tenker at det å gi slipp er det samme som å få noe til å gå vekk, men det er en naiv drømmetenkning. Vi kan ikke på en magisk måte få sorgen etter en død venn eller etter kjæresten som gikk fra meg til å gå vekk umiddelbart. Men vi kan se hvordan vi på forskjellige måter holder fast i sorgen og ikke slipper den fri til å virke i oss slik den skal.
Er det ikke egoistisk og selvsentrert å meditere?
Noen få mister kontakten med virkeligheten gjennom meditasjonen, men ellers er svaret nei. Noen kan tenke at vi bruker mye tid på oss selv, men tenk, hva ville det vært verdt om du kunne møte din kone med større tålmodighet, lytte et ekstra sekund til barna før du irettesetter dem, akseptere sjefens kanskje rettferdige kritikk heller enn å bli såret? Og hva om meditasjonen gjør deg til et mer sanselig vesen som reagerer sterkere på urett mot de du ikke kjenner, og det sanselige i deg gjør at du kan oppleve ting mer intenst og at du er mer nærværende for de som betyr noe for deg? Meditasjonens funksjon er ikke å ta deg til en annen verden, men å bli mer nærværende i hele livet slik det utfolder seg.